Franse Supermarkt Carrefour en de zwarte markt campagne
De Franse Supermarkt keten Carrefour kwam in actie voor het klimaat en de biodiversiteit. Met deze campagne vroeg Carrefour aandacht voor de Europese wetten en regels, die gelden voor het gebruik van zaden
Ze deden dat op een gewaagde manier, tegen de Europese wetten en regels in. Filialen van de Carrefour verkochten namelijk als ‘awareness’ campagne ‘illegale’ producten, op een ‘black market’ in de winkel. Als je aan een ‘black market’ denkt, schieten er misschien vervuilende of ongezonde producten door je hoofd, maar niets was minder waar.

Ze streden tegen de het feit dat we in Europa alleen producten mochten verkopen van geregistreerde, gepatenteerde, hybride zaden. Gemaakt in laboratoria. Deze zaden waren opgenomen in een catalogus, die 97 procent van het aanbod uitsloot. Een doodssteek voor de biodiversiteit, smaak van de producten, de kleine boeren en de variëteit aan gewassen.
De campagne deed behoorlijk wat stof opwaaien, maar bereikte wel zijn doel. Op 19 april 2018 nam het Europees Parlement een wet aan, die het gebruik van andere zaden vrijgaf.
Tineke Nieuws